På vei vestover i Atlanteren, ca 500 nautiske fra land, hørte vi plutselig et smell som et geværskudd. Jeg kunne ikke se noe spesielt ved første øyekast, men da jeg kjente på vantene var det tydelig ikke samme tension som vanlig. Løp ned og sjekket mastestøtte og røstjern, og oppdaget at vi ikke lenger hadde forankring til styrbord røstjern. Løp opp og dro til styrbord jack stay og dro til alle fall på styrbord fotlist. Da fikk jeg tid til å finne fram ny strekkfisk, sjakkel og 2,5 meter spectra. Se bilder. Etter et par timer hadde vi seilbåt igjen!
Vi kjørte kun med spridd genoa for styrbord halser i 15-20 knops vind og tung dønning da dette skjedde. Litt flaks, men også takket være den gang de bygde båter der dekket alene er sterkt nok til å holde riggen i åpen sjø!
Rigger Chris på Trinidad stakk innom sist lørdag, og han hadde delene som trengs. Litt skeptisk til babordsiden også etter dette, så jeg tar en grundig sjekk der også.
Av andre utfordringer underveis kan nevnes løse bolter i propellakselflens, ødelagt autopilotklamp på kvadranten, spjæret spinnaker etc. Alt bortsett fra spinnaker fikset underveis, hadde heldigvis en til.
Alt i alt, en herlig tur!
Tror vi ble felt av en gammel svakhet i de delene som ikke ble byttet under dekk grunnet den gamle riggens henging og slenging. De seilte til og med til Karibia med den. Som en ser, er toggles’ene mye svakere i den gamle versjonen. Bare halv sylinder. Den røk på den ene siden, og da gikk den andre siden rett gjennom U-stykket.
Hei Per Arne, fan ta båt byggere, den patenten så ikke spes god ut. Jeg ville ha fixa alt, evt dratt flattjern gjennom dekk og med god gammeldags sammenføyning. God tur videre
Arnie
Takk for innspill! Opplegget er egentlig bunnsolid, bortsett fra toggles’ene på begge sider. Dette er nå byttet på styrbord, men jeg mangler fortsatt en liten del til babord. Men fytterakkern, det var nære på!